Chcem ísť hore
Zdieľať
  • +421 911 746 753 (9:00 - 17:00)
  • Doprava zdarma nad 40€

Káva je súčasťou každodenného života väčšiny z nás. Nie je tomu tak len na Slovensku. Na svete existujú oveľa väčší kávičkári, akými sme my Slováci. Ako sa vyvíja pitie kávy postupom času, koľko šálok ročne si jej vychutnajú v najväčších krajinách a ako sme na tom s týmto nápojom u nás či v susednom Česku?

 

Stále platí, že káva je vysoko populárny nápoj všade vo svete. Doteraz neboli dokázané nejaké vážnejšie negatívne vplyvy na zdravie ľudí, to platí aj o návykovosti. Dôležitým faktom je aj ten, že káva je mimoriadne silným marketingovým elementom.

 

Pitie kávy v USA a v Európe

Ak sa pozrieme na spotrebu kávy zo širšieho hľadiska, nikde sa nezmenila tak výrazne ako v USA. Je jasné, že zástupcovia kávového priemyslu očakávajú podobne stúpajúci trend aj v Európe. Tento kontinent má potenciál hlavne v objavovaní nových trendov, keďže je v „kávičkovaní“ dosť konzervatívny. V Európe sa navyše ponúka káva hlavne ako hotová zmes. To znamená, že zaručuje celkom dostatočnú kvalitu aj pri dlhodobom užívaní. A práve tento trend bráni vstupu na trh rôznym kávovým raritám a špecialitám, ktoré však podľa odborníkov majú pred sebou ružovú budúcnosť.

Kávičkári v USA skôr siahnu po odrodách pochádzajúcich z Mexika, Guatemaly, Brazílie či Kolumbie. Je síce pravda, že Američania či Kanaďania nie sú veľmi nároční na kvalitu, no práve tu je situovaný zaujímavý trh špecializovaný na kávu pre odborníkov a pravých znalcov, ktorý sa každým rokom rozrastá. Labužnícka káva je tu doslova „in“, čo sa však nemôžeme čudovať, keďže miestna kultúra je výrazne postavená aj na spoločenskom rebríčku a extravagancii. Nie je to však dlhodobý jav. Skôr sa bavíme o poslednom či nadchádzajúcom období.

Ešte v šesťdesiatych rokoch bola situácia okolo kávy v USA diametrálne odlišná. Trh bol plný menej hodnotných značiek, chýbal aj dostatočný počet dodávateľov. Obchody či podniky ponúkali väčšinou to isté, ľudia tento nápoj nepovažovali za tak spoločensky dôležitý, ako tomu bolo napríklad v Európe či na Blízkom východe. Kaviarne tiež nepatrili medzi spoločensky, kultúrne či inak dôležité miesta.

 

Vývoj spotreby kávy

“Svetová spotreba kávy sa pohybuje na úrovni 140 miliónov vriec. Spotreba stúpa každoročne približne o 1,2 percenta.”

Poďme sa teraz pozrieť na konkrétne štatistiky v pití kávy. Svetová spotreba tohto nápoja sa každoročne pohybuje na úrovni 140 miliónov vriec. Spotreba stúpa každoročne približne o 1,2%. Tento rastúci jav sledujeme už od 80. rokov minulého storočia.

Ako sme už spomenuli, v Európe spotreba kávy v posledných rokoch stagnuje alebo je vyrovnaná. Po USA zaznamenávame najvyšší rast v poslednej dobe pri Japonsku. Tam ide doslova o kávový boom, ročne je to až 3,5%. Krajina vychádzajúceho slnka sa aj preto postupne predrala na tretie miesto v tabuľke svetových dovozcov kávy vo svete.

 

Spotreba kávy v USA

Svetová jednotka USA je ale úplne iný prípad. Najväčší nárast tržby tam zaznamenali v roku 2011, kedy stúpli skoro o pätinu, konkrétne o 19 percent. Aby ste si vedeli predstaviť, ako dôležitá zmena to bola, prepočítali sme to na doláre. Toto množstvo totiž predstavuje neuveriteľných 4,52 mld. USD.

Najväčší dopyt medzi kávičkármi bol v prípade mletej kávy a menších baleniach instantnej kávy (väčšinou na jedno použitie). Tie čísla však nie sú úplne reálne. Nechceme tým povedať, že by niekto pri nich preháňal, skôr naopak. Do štatistík totiž firma, ktorá zozbierala tieto čísla, SymphonyIRI Group nezahrnula predaje od firmy Wal-Mart Stores. Keďže ide o najväčšieho maloobchodného predajcu v USA či na svete, nárast ziskov by v tej dobe mohol kľudne atakovať aj 5 mld. USD.

Viac ako dve tretiny z predaného množstva kávy v USA patrí mletej káve. Instantná káva sa podieľa na 11 percentách, zrnková len na 7,6 %. Treba však poznamenať, že v USA rapídne rastú aj ceny kávy. Veď v roku 2012 to bolo s rokom 2010 v priemere až o 14 percent.

 

Spotreba kávy v Nemecku a Fínsku

Na druhom mieste v spotrebe kávy sa nachádza Nemecko. Ak sa však na vec pozrieme z pohľadu spotreby na hlavu, patrí mu až 8. priečka (približne 7 kilogramov surovej kávy). Každý deň si Nemci vychutnajú v priemere štyri šálky tohto obľúbeného nápoja. A kto ich teda vypije za rok najviac?

Je to priemerný Fín! Fínsko je so svojimi 5,7 milióna konzumentmi s ročnou spotrebou 12 kg na 1 obyvateľa jasným kávičkovým kráľom. A že nevypijú hocijakú „žbrndu“. „Suomi“ sú veľmi nároční na kvalitu, o čom hovorí aj táto štatistika. V tejto krajine tvorí rozpustná káva len jedno percento z celkovej spotreby.

Spotreba kávy v Taliansku

Vynechať v našom článku nemôžeme samozrejme Talianov. Obyvatelia Apeninského polostrova vypijú ročne 35 miliónov šálok kávy, čo vychádza na hlavu viac ako 600 šálok. Ide o veľmi dôležitú kávovú krajinu aj z pohľadu histórie či technológie. Prvé profesionálne prístroje na prípravu espressa sa zrodili práve v Miláne hneď na začiatku dvadsiateho storočia.

Prelomové boli aj 30. roky minulého storočia, a to aj vďaka objavu miestneho milovníka kávy Achilla Gaggia, ktorý svetu predstavil Francesco Illy kávovar. Ten ako prvý poháňal mletú kávu pomocou stlačeného vzduchu, dovtedy sa na to využívala para. Príprava takého espressa zaručuje plnú, bohatú chuť a vysokú mieru arómy. A tak by to malo byť pri každej šálke od pravého Taliana. Mletá káva sa pritom extrahuje tak rýchlo, že nestihne zhorknúť či príliš silno vyluhovať.

 

Francúzsko, Veľká Británia a spotreba kávy

Zahanbiť sa v pití „čierneho zlata“ nedajú ani Francúzi, kde sa ročne skonzumuje takmer 200 000 ton kávy. Väčšina miestnych ale uprednostňuje skôr slabšie kávičky, čo sa napríklad s Talianmi porovnať nedá. Prevažne sa tu používajú kávy stredného praženia, ktoré sa po pomletí sparujú.

Keď sa presunieme severne cez kanál La Manche, dostaneme sa do krajiny preslávenej skôr čajom. Spolu s Írskom totiž Anglicko okupuje prvé dve priečky v štatistikách spotreby tohto večného konkurenta kávy. V jej prípade si Briti tiež na kvalitu veľmi nepotrpia. Ak ohŕňate nos nad rozpustnými verziami, asi u vás nastane na dovolenke v „Albióne“ problém. Podľa štatistík totiž tvoria až 80 percent spotreby…Paradoxne však Briti minú ročne o 100 miliónov libier viac na kávu ako na čaj. No zo 600 miliónov investujú približne chabú desatinu na lepšiu kvalitu.

 

Spotreba kávy v Česku

Povedzme si pravdu, v susednom Česku je o čosi väčšia kávová kultúra ako u nás. Preto je ľahšie sa dostať k štatistikám pitia kávy u nich ako na Slovensku. Jej spotreba je v Čechách a na Morave oproti iným západným krajinám podstatne nižšia, no v pomere so svetom až tak nezaostávajú. Aj tu sa denne vypije niekoľko miliónov šálok.

Konzumenti najčastejšie siahnu po plnej, silnej, horkej, aromatickej či ľahko sladkastej. Vôbec tu nie je v obľube kyslastá chuť. Priemerná ročná spotreba na osobu je približne 3 kg. Vzostupný trend tu (tak isto ako na Slovensku) badáme ešte z čias spoločného štátu. V posledných pätnástich rokoch sa môžeme baviť každý rok o približne troch percentách. Pre zaujímavosť, ešte v 60. rokoch sa v Československu spotrebovalo na hlavu len 0,7 kg kávy. O desať rokov neskôr to už bolo 2,3 kilogramov…

 

Spotreba kávy na Slovensku

U nás si denne kávičku vychutná až tri štvrtiny Slovákov, čo je o čosi viac ako v Česku (dve tretiny). Na rozdiel od susedov, ktorí ju pijú skôr kvôli výnimočnej chuti, u nás je dôvodom skôr uľahčenie vstávania. Prieskumy ukazujú, že 60 percent Slovákov pije pravidelne asi 15 šálok týždenne. 20 percent ľudí vypije týždenne dokonca 25 a viac šálok. Na začiatku „kávičkovania“ siahame skôr po „turkovi“ (zalievaná káva). Mladšie ženy s vyšším dosiahnutým vzdelaním naopak začína s instantnou kávou. Len okolo desať percent ľudí si vychutná kávu bez akéhokoľvek ochutenia. Dve tretiny Slovákov ju ochucuje cukrom alebo mliekom, zriedkavejšie pomocou šľahačky.

Väčšina z nás berie kávu ako dobrý socializačný prvok na debatu s kolegami alebo priateľmi, často aj za súčasť každodenného rituálu. Polovica Slovákov si dopraje kávičku hneď po prebudení (39 percent Čechov). Česi však častejšie využívajú pite kávy na komunikáciu s priateľmi alebo zoznámenie sa. Až 71 percent Slovákov a 67 percent Čechov si spája kávu s domovom. Trinásť percent našincov najviac obľubuje pite kávy v kaviarni, viac si ju užije skôr na návšteve u priateľov či v pracovnom prostredí. A s čím si ľudia najviac spájajú vôňu tohto nápoja? Ide predovšetkým o osvieženie a relax.

 

 


Kávu výnimočnej chuti z našej pražiarne kúpite v našom e-shope.


 

 

Post a comment

Garantovaná cena kávy počas celého roka 2025