Cena kávy je jednou z najmenej stabilných z tých komodít, s ktorými sa vo veľkom obchoduje vo všetkých kútoch sveta. Na to, aby sme pochopili cenové pohyby, musíme chápať aj samotnú štruktúru svetového obchodu kávy. Až potom môžeme polemizovať, ktorý zo šiestich hlavných faktorov je ten najzásadnejší.
Obchod s kávou v Európe
Na začiatok by sme si mali ozrejmiť najdôležitejší faktor otvorenia cesty kávy do Európy. Za ten by sme mohli považovať snahu o zjednotenie „Starého kontinentu“, čo sa začalo diať po skončení prvej svetovej vojny. To malo za následok nie len jej popularizáciu, veľmi sa zjednodušil aj obchod s touto komoditou. Cieľom bolo vytvoriť akési Spojené štáty európske, podobné USA.
Ešte dôležitejšie kroky sa udiali po druhej svetovej vojne. Impulzom bolo udržať Európu v mieri, čo dopomohlo nastoliť aj hospodárenie jednotlivých krajín. Vytvoril sa spoločný trh, ktorý už nepočítal s kvantitatívnymi obmedzeniami či clom medzi členskými štátmi. Európska integrácia postupne smerovala k voľnému pohybu tovaru a spoločnej politike v oblasti zahraničného obchodu, čím sa zvýšil objem svetových predajov, čo sa výrazne dotklo aj kávy. Transporty kávy do Európy sa zjednodušili, čo mimoriadne zvýšilo jej import a spresnilo obchod.
Podobnú štruktúru má aj obchodovanie v Japonsku či Severnej Amerike. Káva sa nakupuje najmä priamo od krajín, ktoré ju vyprodukujú a exportujú na burzy medzinárodnými obchodnými firmami. Medzi najväčšie spoločnosti patria Neumann, Ecom, Olam, Volcafe, LouisDreyfus, Noble, Sucafina, Armajaro či Mecon.
Najväčší spracovatelia kávy na svete
Kráľom na tomto trhu je Neumann Kaffee Gruppe. Jej sieť tvorí 46 firiem, ktoré pôsobia v 28 krajinách sveta. NKG má až 10% podiel na celosvetovom trhu s kávou, takisto je lídrom v obchodovaní so zelenou kávou. Podľa dostupných štatistík ročne odkúpi približne 14 miliónov vriec kávy s hmotnosťou 60 kilogramov.
Na druhom mieste evidujeme ECOM Agroimfustrial Corp. Káva disponuje troma kategóriami, ktoré sa na trh umiestňujú len v určitom množstve. Tou najcennejšou je Exemplary quality Coffee, teda v preklade príkladná kvalita. Tú však nájdeme len v limitovanom počte a jej cena je pomerne vysoká. Druhou je Premium quality Coffee a treťou Mainstream quality Coffee. Táto bežná kvalita je najbežnejšou a nájdete ju pravdepodobne aj vo vašej skrinke. Práve tretia kategória tvorí 80 až 90 percent všetkej kávy, s ktorou sa momentálne vo svete obchoduje. A pri nej na trhu dominuje spoločnosť ECOM.
28 percent jej spracovaných produktov je označovaných ako certifikovaná káva, čím sa nemôže pochváliť hocikto. Práve také označenie dodáva káve určité kvalitatívne hodnoty. ECOM je veľmi úspešný aj v obchodovaní s bavlníkom či kakaom, v čom patrí tiež na prvé priečky. Ostatné spomenuté firmy dokážu ročne predať viac ako 5 miliónov vriec „čierneho zlata“.
Najväčšie pražiarenské spoločnosti na svete
Práve od týchto nadnárodných firiem nakupujú kávu pražiarne. Treba však dodať, že tie najväčšie pražiarne v Európe majú aj svoje podnikové spoločnosti, pomocou ktorých môžu nakupovať zrná rovno od produkčných zemí, čím výrazne okrešú náklady spojené s vyjednávaním o správnej cene so sprostredkovateľmi. Menšie pražiarne skôr siahnu po menšom množstve kávových zŕn v pravidelnejších intervaloch. Dnešné trhy im už pomocou obchodníkov ponúkajú dokonalý servis, ktorý zahŕňa bezproblémový transfer či dodanie zelenej kávy od jedného mesiaca po dobu 1,5 roka od podpísania dohody.
Najväčšou pražiarenskou spoločnosťou na svete je momentálne Kraft Heinz, ktorá si dokáže ročne upražiť až 13,5 miliónov vriec ročne. Následne sa jej produkty predávajú v tridsiatke krajín všetkých kútov sveta. Len tesne zaostáva svetoznáma značka Nestlé s 13 miliónmi vriec
Spoločne spracujú takmer rovnaké množstvo, ako to dokáže následná šestica v rebríčku:
- Sara Lee (8,5 milióna vriec),
- j. M. Smucker (5,5 millióna vriec),
- Elite (3,5 milióna vriec),
- Tchibo (2,8 milióna vriec),
- Starbucks (2,7 milióna vriec) a
- Lavazza (2,4 milióna vriec).
Faktory spôsobujúce kolísanie cien kávy
Celý obchod s kávou funguje prostredníctvom búrz. Konkrétne sa bavíme o London Stock Exchange (obchod s robustou) a The New York Board of Trade (obchod s arabicou). Dôležité je určiť, či sa bavíme o komoditnej káve alebo nejakej inej. Tá totiž tvorí viac ako 96 percent zásob na trhu. Pri výberových druhoch určujú ceny jej kvalitatívne vlastnosti ako acidita, chuť či vôňa. Komoditná káva svoju cenu veľmi neovplyvní, tu ide hlavne o boj obchodníkov na burze. Stále však existuje mnoho faktorov, ktoré s ňou dokážu zahýbať. Odráža sa vo výrobnej či spotrebiteľskej cene. Vo všeobecnosti môžeme definovať týchto šesť:
Klimatické faktory
Kávovník je rastlina, ktorá je mimoriadne citlivá voči poveternostným podmienkam. Ak chceme dosiahnuť kvalitnú produkciu, potrebujeme mu zabezpečiť dostatočné množstvo zrážok a ideálny prísun slnečného svetla. Ak nastanú zlé klimatické podmienky a tie rapídnejšie znížia produkciu, nastáva rast ceny kávy na trhu.
To sme mohli pozorovať napríklad v roku 2014, kedy tento rast zapríčinili náhle suchá v Brazílii, ktorá je najväčším producentom tejto komodity. Toto konkrétne sucho spôsobilo obrovské straty až na úrovni 25 až 30 percent všetkých kávových zŕn. Aby tohto nebolo na „krajinu kanárikov“ málo, rok na to ju zasiahli nadmerné zrážky v období, kedy ich nikto nečakal a opäť vystrelili ceny do astronomických výšin.
Geopolitické faktory
Skúste sa pozrieť na mape, kde sa nachádzajú krajiny produkujúce kávu…Je veľký predpoklad, že sa v určitom období ich existencie môžu stať politicky nestabilnými. Často ide o rozvojové krajiny. Preto majú veľký vplyv na rast a pokles ceny kávy problémy v Kolumbii, Vietname, Indonézii či Brazílii. Trh na politické, ekonomické či sociálne nepokoje reaguje takmer okamžite. Ak nastane určitý výpadok dodávok na trh z týchto krajín, ceny rapídne stúpajú…
Cena ropy
Mimoriadne dôležitý faktor pri raste a poklese cien tejto komodity. Práve nárast cien ropy takmer z pravidla spôsobuje aj zdražovanie kávy. Vtedy totiž prichádza k nárastu nákladov na energie, bez ktorých produkcia nie je možná, čo platí aj v prípade transportu.
Americký dolár
Káva sa naceňuje hlavne v amerických dolároch. Ak teda vstúpite na svetový trh, obchodujete s touto menou. Aj preto je jasné, že veľmi kľúčovým faktorom pri pohybe cien kávy je kurz USD. Ak dolár posilní voči iným menám, pochopiteľne klesne záujem o nákup kávy, preto prichádza k pádu ich ceny. To platí pre obchodníkov, ktorí kávu nakupujú v iných menách, čiže sa pre nich stáva finančne náročnejšou komoditou. Vtedy badáme znížený počet špekulantov na burzách, ktorí sa rozptýlia na iných trhoch.
Svetový dopyt
Cenu samozrejme ovplyvňuje aj záujem na trhu o kávu. Momentálne nakupujú najväčšie pražiarenské spoločnosti robustu. Tým pádom je drahšia ako arabica. Ak by sa táto situácia začala meniť, misky váh by sa obrátili na stranu arabicy.
Kávu výnimočnej chuti z našej pražiarne kúpite v našom e-shope.